DUYURULAR

SERBEST KÜRSÜ

YAHUDİ-MUSEVİ-İBRANİ-İSRAİL


Merhaba. Bugünkü makalemde yazı başlığından da anladığınız üzere, Yahudi, Musevi, İbrani ve İsrail kavramlarını irdelemeye çalışacağım. Ancak, şunun bilinmesini isterim ki, her bir fıkramda olduğu gibi bu metnimde de yönlendirmeden çok bilgi sunmayı arzu ettim. Çünkü bilinen şu ki ilim taraflılık kabul etmez. Ancak ve ancak, ideolojilerde, politik görüşlerde ve de çıkarların daha öncelik kazandığı platformlarda yanlı söylemler pirim yapar. Tabii ki çıkarlar da gereklidir yaşamın sürekliliği açısından ve fakat gerçeklerin önüne geçme çabası olmadığı ölçüde.
Hud: Başa giyilen zırh, miğfer, tolga, taç, bere, kukuleta, takke, bone, horasanî, başörtü, giysi.
Huda: Hak. Cebbar. Mevlâ. Yaratan. İlâh. Yaradan. Mabude. Tapı. Mabut. Kibriya. Güçlü. Egemen. Etkili. Güç. Melek. Politeizm. Peygamber. Kamutanrıcı. Rabb. Tanrı. Halik. Allah(c.c.).
Huda: Oyun,hile,dalavere,düzen,aldatma.
Yahudi: Hz.Yakub’un oğlu Yahuda soyundan gelenler ,İsrailoğulları, Musevi.
Hüda: Doğru yolu gösteren,Kur’an-ı Kerim.Hakikate bulmak için yardımcı olan.Ekip biçen, çiftçi.
Musevi: Hz.Musa(a.s.)’ın dini üzerine olan,O’nun inandığı Rabb’e inanan,Yahudi.
Musa: Allah Teala tarafından kendisine dört büyük kitaptan Tevrat’ın geldiği ,beni İsrail peygamberlerinden olup,Mısır firavununa karşı gelen ve onunla eden,Harun(a.s.)’ın büyük kardeşi,yahudilerin en büyük peygamberi.
Musa: Vasiyet olunan şey.
Musa:Asa sahibi olan kişi.Ciddiyet,vakar sahibi.Ağırbaşlı,değerli kimse.
Asa:Değnek,sopa,baston,dayanak.Ciddiyet,vakar,ağırbaşlılık.Hazine,ziynet,süs. Güç,imkan.
Asa-ı Musa:Hz.Musa’nın asası.
İbrani: İsrail oğullarından olan kimse,Yahudi.Terbiye edilmiş, ahlaklandırılmış,temize çıkarılmış,borçtan kurtarılmış,beraat etmiş olan kimse.
ibra: aklama, tezkiye, tebriye, arılama, aklamak.
İsrail:Hz.Yakup(a.s.)’ın lakabı olup,sonradan bu soydan gelenlere verilen ad.
İsra: Sirayet etme,bulaşma,geçme,nüfuz etme,dağılma,yayılma.Gece yürütme, gönderme. Sürat, hız, acele, çabukluk. Çabuklaştırma,hızlandırma.
İsr: İz,işaret,alamet,meslek,yol.Sır,gizli olan,olağanüstü.Hikmeti İlahi.
Sir:Doymuş,tok,kanmış.
Siret: Huy,karakter,fıtrat,yaratılış.
Sirayet: Sızma, içeriye sızma,bulaşma,yayılma.
Hikmet: Hakimlik, sebep.Bilgi.Bilim.Marifet.Hars.Nosyon. Biliş. Müktesebat. İrfan. Öngörü. İstihbarat. Önbilgi. İlksezi. Sebep. Saika. Gerekçe. Münasebet. Kulp. Mazeret. Özür. Neden. Mucip. Sebebiyet. Akıl. Yetenek. Bilinemezci. Bilimsel. Anlamak. Basiret. Bilim. İçrek. Güzelduyu. Bilişim. Birikim. Dirimbilim. Data. Ruhbilim. Nüfusbilim. Ödevbilgisi. Devinbilim. Öğretim bilgisi. Eğitbilim. Evrenbilim. Gökbilim. Fen.
Hikmeti İlahiyye: İlahi hikmet,Allah’ın bileciği iş.Ledünniyat.
Ledün: Hz.Hızır(a.s.)’ın sahip olduğu ilim.Hz.Musa’nın Hızır’a tabi olması ile öğrendiği ilim.
KAVGAMIZ
Hepimiz biliriz ki bal gibi
Sopumuz da bir soyumuz da.
Arsızlık aslında, hep bana diyende.

Derdimiz şeyimizde,
Midemizde.
Doyuramadık bir türlü
Doldursak da tıka basa.

Ümitvar olmak isterdim,
Maalesef, ne yazık ki,
Böyle gelmiş, gider böylece
Kopana dek kıyamet.

Paylaşamadık,
Dünya hep yerinde.
Kimimize rahmet,
Töhmet kimimize.

Biz üleşemedik evreni,
Siz başarırsınız muhakkak,
Haydi, kavgaya devam.
Kemal ALKAN
Kaynakça:
1- Osmanlıca Türkçe Lügat – Mevlüt KARACA ‘Hisar YAYINEVİ’
2- Türkçe Sözlük- Türk Dil Kurumu YAYINLARI
3- Kanar Arapça Türkçe Sözlük – Prof. Dr. Mehmet KANAR ‘SaY’
4- Mikrosoft Word Sözlüğü


kemal alkan / 21.07.2013

Bu yazı 443 kez okundu.


YORUM YAP



YORUMLAR

Siirdemeti.Net - 2005 Yılından Günümüze Karşılıksız Sevgi ©